píší o nás

22.06.2016

Vlastenecká výprava ve zlaté kapličce (Z deníčku účastnice)

jf1d2170

S novým vedením přišly do Národního divadla nové nápady a nová krev. Přitom je zajímavé, že mnohými akcemi se tak naše první scéna vlastně vrací k velmi staré tradici. Historie popisuje nejrůznější pozoruhodné off-programy, které Národní divadlo nabízelo za ředitelování Jaroslava Kvapila, kdy si například ulicemi Prahy vykračovaly postavy ze Shakespeara či českých realistických her.

Tým dramaturgů, jímž se obklopil umělecký šéf Daniel Špinar, se před rokem ponořili do historie tří scén (Národního divadla +Stavovského a Nové scény) a nabídli divákům originální prohlídku divadelních prostor, zážitkovou akci, přesahující obvyklý divadelní zážitek. Jednalo se o „promenade show“, a snad i o paradokumentární či imerzivní divadlo. Je příjemné vyzkoušet si iluzi, že se ocitáme na skok v jiné době, a máme možnost se doslova dotknout slavných (a někdy už i zapomenutých postav historie). I když taková akce je jen pro pár rychlých diváků, kteří si lístky bleskově zakoupí přes internet, je tu naděje i pro další – neboť, jak se zdá, Národní divadlo tyto adrenalinové zážitkové trasy hodlá znovu otevírat, byť určitě ne pravidelně.

Autor: Jana Soprová, Scena.cz, Foto: Jakub Fulín
 
21.06.2016

Sen čarovné noci v Národním divadle – plní nejen sny o létání…

sen-general-008a

Závěr sezóny v Národním divadle přesvědčil, že příliv nové krve, a to od samotného uměleckého šéfa Daniela Špinara, přes tým jeho spolupracovníků až po company šikovných a vizuálně přitažlivých herců, skutečně dal zlaté kapličce důležitou uměleckou transfuzi. Jen velmi zřídka se daří vidět na našich velkých scénách vizuálně velkoryse pojaté divadlo, které se nebojí prostoru ani experimentů, a přináší s sebou divadelní tajfun. Podobně jako předchozí pikantně erotická a velkolepě, téměř operně pojatá Manon Lescaut, bezpochyby vzbudí Sen čarovné noci kontroverze. To ovšem nic nemění na faktu, že se jedná o velmi originální pohled na nejprofláknutější Shakespearovu komedii, který má možnost uspět i v mezinárodní konkurenci. Špinar totiž podobně jako u Hamleta ve Švandově divadle, dal mnohým notoricky známým scénám a klišé překvapivě nový výklad, aniž se zpronevěřil základním principů a tématům této hry. Pouze naplnil starou formu novým obsahem.

Autor: Jana Soprová, Scena.cz, Foto: Petr Neubert
 
17.06.2016

Bláznivý i poetický mejdan v aténském lese

sen_carovne_noci-petr_neubert-14

Režisér a šéf činohry pražského Národního divadla Daniel Špinar uvedl na závěr sezóny Sen čarovné noci v překladu Jiřího Joska. Vznikla svébytná špinarovská adaptace, jež se ale Shakespearovi nijak zvlášť nezpronevěřuje.

Autor: Radmila Hrdinová, Právo, Foto: Petr Neubert
 
19.04.2016

Patrik Děrgel: Muž by měl ženě vyhovět

p-dergel

Pár dní před premiérou obvykle nechodí ani do kina, jak je ponořen do postavy, kterou zkouší. Vypadá to, že naplno dělá všechno, do čeho se pustí, ať to byl hokej, muzika, thaibox, nebo herectví. Při našem rozhovoru byl právě v přípravách na hru Manon Lescaut, a tudíž v těžce romantickém rozpoložení. Sedmadvacetiletý herec přiznává, že je "řešič", který se pídí po souvislostech. Režisérům to prý vyhovuje a jeho přítelkyně si už zvykla.

Autor: Lucie Jandová, Magazín Práva, Foto: Jaroslav Šimandl
 
17.03.2016

LÁSKA A INFORMACE - výběr z recenzí

laska-a-informace-janhromadko-05

Činohra Národního divadla uvedla hru britské dramatičky Caryl Churchillové Láska a informace na Nové scéně, která se čím dál víc profiluje jako jeviště soudobé dramatiky. Hra představuje takzvaný otevřený text, lineární řazení krátkých textových útvarů bez označení postav, byť s potenciálním dialogem. Churchillová ponechává na inscenátorech i řazení scén v jednotlivých sekcích. Její hra nemá začátek, prostředek ani konec, jde o kaleidoskop velmi krátkých, několikavteřinových či několikaminutových situací a záleží na divácích, zda a jaký si z nich složí příběh a sdělení. (...) Je to divadlo vypovídající s dokumentární neosobností o světě informací a technologií, který je možná pro dnešní mladou generaci přirozeným prostředím, přesto ale děsí.

(Radmila Hrdinová, Právo 8. 2. 2016)

Autor: Radmila Hrdinová, Ester Žantovská, Foto: Jan Hromádko