9.06.2014

Dobrý se mezi hmyzem neztratil

Na jeviště pražského Národního divadla se vrátila hra, které nelze upřít čestné místo v literárním kánonu prověřených klasiků.
Po úspěšném uvedení Čapkovy Věci Makropulos se první scéna vrhla na další autorovu lahůdku, alegorickou moralitku Ze života hmyzu, pod níž je kromě Karla Čapka podepsán i bratr Josef. Pod zvětšovacím sklem jsou v ní představeni živočichové, jejichž běžného fungování bychom si sotva všimli – hmyz, zde však nabývají lidských rysů – žárlí, nenávidí a zabíjejí se. Slovy Parazita, jedné z postav části nazvané Kořistníci, "Stůl přírody je prostřen pro všechny". Inscenace nadějného Daniela Špinara, od nové sezony kmenového režiséra Národního divadla, by se dala charakterizovat právě přesmyčkou citované repliky: "Stůl divadla je prostřen pro všechny. Režisér, který nebývá zrovna pietní k předlohám, se tentokrát zdržel zásadnějších úprav, neexperimentuje, není ani výtvarně a hudebně expanzivní. Drží se Čapky vymezeného žánru a v drobnostech posiluje vyznění směrem k současnosti. Dokonalým materiálem mu k tomu byla závěrečná část Mravenci, v níž se odráží korporátní filozofie a mentalita teambuildingových akcí. S vtipem pojímá dva hlemýždě, kteří všechny události sledují z bezpečí svých domovů (dvě boční lóže nad jevištěm, přestavěné na detailně zařízené pokojíky včetně televize, visícího prádla a satelitu), v domácích županech a pantoflích popíjejí pivo, aby na sebe na závěr zavolali. "To byla legrace viď, jenom když my jsme živi."

Hercům jednoznačně vévodí čerstvá posila souboru Karel Dobrý, jeho na oko éterická motýlice srší ženskou ladností a elegancí. Trefně byl zvolen i představitel rodící se a na konci umírající jepice, Michal Kern. Jeho dětsky bezprostřední radost z nového života kontrastuje s okolním násilím a smrtí. Moderními uměřenými kostýmy, nenásilnou scénografií glosující téma hry a především rezervovanou režií je inscenace Ze života hmyzu otevřena širokému publiku. Jako poslední titul uvedený v této sezoně v Národním divadle decentně uzavírá škálu diskutovaných zdařilých i méně zdařilých kusů.

Marcela Magdová, METRO, 9.6. 2014

Autor: Marcela Magdová, METRO