8.11.2014

Činohra ND dobyla budapešťský Vígszínház

Hned tři dny po úspěšné premiéře Michala Dočekala, který v budapešťském Vígszínházu režíroval Bulgakovova Mistra a Markétku, se na jevišti tohoto významného divadla odehrála maďarská premiéra inscenace Roberta Wilsona 1914.

Vígszínház byl prvním z koprodukčních divadel, kde jsme inscenaci hned třikrát za sebou před zcela vyprodaným hledištěm uvedli. Jistě nejen proto, že v ní vystupuje i umělecká ředitelka divadla a oblíbená herečka Enikö Eszenyi. Na konec října chystáme také premiéru ve druhém koprodukčním divadle – a sice ve Slovenském národním divadle v Bratislavě. Ta ale proběhne až po uzávěrce tohoto čísla.

Příprava na první představení byla jako vždy s touto inscenací technicky i fyzicky velmi náročná. Vše probíhalo pod taktovkou asistentky režiséra Roberta Wilsona Ann-Christin Rommen a na zkoušce bylo vidět mimořádné nasazení jak hereckého souboru, tak i všech jevištních složek. Maďarská premiéra byla mimořádnou událostí a zúčastnili se jí významní hosté a osobnosti maďarského kulturního světa. Na společenském setkání po premiéře promluvil nejen ministr lidských zdrojů Zoltan Balog, ale i Enikö Eszenyi, ředitel ND doc. Jan Burian, umělecký šéf Činohry Michal Dočekal a ředitel SND Roman Polák. Inscenace s podtitulem Divadelní pohlednice z pohnuté doby vznikla na základě spojení klíčového románu české literatury – Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka a protiválečného opusu Karla Krause Poslední chvíle lidstva. Pod vedením Roberta Wilsona vznikl aktuální kabaret plný scénických obrazů, hudby a překvapivého humoru nejen o roce 1914, ale hlavně o našem životě dnes, sto let po začátku hrozivé války, která ve skutečnosti odstartovala dvacáté století.

Zahraniční cesty této inscenace však v Bratislavě letos neskončí, v plánu je ještě reciproční hostování v srbském divadle Jugoslovensko Dramsko Pozorište v listopadu a účast na festivalu ve francouzské Remeši.

Autor: Kateřina Ondroušková, Foto: Kateřina Ondroušková