19.04.2015

Marius von Mayenburg: KÁMEN

Marius von Mayenburg napsal hru Kámen u příležitosti 20. výročí pádu Berlínské zdi – jednoho z nejznámějších symbolů svržení totalitních režimů ve střední Evropě. Mayenburg se představí jako dramatik divákům Národního divadla už podruhé. V roce 2004 měla v Divadle Kolowrat premiéru jeho hra Eldorádo v režii Jana-Willema van den Bosche.

V roce 2015 se Marius von Mayenburg jako autor do Národního divadla vrací. Jeho hru Kámen uvedeme ve Stavovském divadle v režii Michala Dočekala.

Kateřina Winterová, Jana Preissová, Lucie Žáčková, Antonie Talacková, Martin Pechlát a Elizaveta Shvachko odhalují historii jednoho domu v Drážďanech, kterým prošly dějiny. V jeho zdech ožívají obrazy ze života jednotlivých obyvatel. Příběh začíná v roce 1935, kdy mladí manželé kupují dům od židovského páru. Začnou zde nový život, narodí se jim dítě, přežijí v domě i bombardování Spojenců v roce 1945. Odejdou z domu až při rozdělování Německa. Po pádu Berlínské zdi se sem znovu v roce 1993 vracejí. Dům však vydává své svědectví a pečlivě a roky vytvářený příběh o záchraně židovských manželů získává trhliny.

"Existují jistě momenty, kdy píšu z politického hněvu. Je to reakce na politickou situaci, na to, že bychom neměli na určité věci zapomínat. Třeba Kámen patří k hrám toho typu, kdy jsem chtěl připomenout, že existovala Třetí říše a že se tehdy děly události, které nemůžeme zamlčovat."

"Tato touha po nějakém předkovi, který byl dobrý, ta mě zajímala. To není motivováno jen získáním výhod skrze vědomě falešnou interpretaci dějin, ale především přáním být se svou minulostí emocionálně zajedno, být v klidu. Distancovat se tak dalekosáhle od generace vlastních prarodičů, jak to musíme činit my, pak problematizuje vlastní identitu."

- Marius von Mayenburg -


MARIUS VON MAYENBURG
Po gymnáziu studoval staroněmeckou literaturu na univerzitách v Mnichově a v Berlíně, kde se v roce 1992 usadil a absolvoval čtyřleté studium scénického psaní na Vysoké škole umění (Universität der Künste – mezi jeho pedagogy patřil Tankred Dorst). Zúčastnil se tvůrčí stáže na letní škole tvůrčího psaní v Royal Court Theatre v Londýně.

První Mayenburgovy hry se datují do poloviny 90. let minulého století – Haarman, Messerhelden (Hrdinové nože), Fräulein Danzer (Slečna Danzer), Monsterdämmerung (Soumrak monster). Do obecního povědomí prorazil hrou Tvář v ohni (Feuergesicht) z roku 1997, za kterou nejprve dostal Kleistovu cenu pro novou dramatiku, Cenu frankfurtské nadace pro mladé autory a v roce 1999 s ní bodoval v prestižní anketě kritiků časopisu Theater Heute. Tvář v ohni, která se hrála v téměř 30 zemích, měla premiéru v Münchener Kammerspiele v režii Thomase Ostermaiera. Ostermaier se poté stal v podstatě dvorním režisérem jeho her.

Mayenburg se v roce 1998 stal dramaturgem Ostermaierovy divadelní skupiny působící ve svérázném industriálním prostoru Baracke am Deutschen Theater Berlin (původně ubytovny pro stavební dělníky přezdívaná „trestanecká kolonie“). Od roku 1999 pracují v berlínské Schaubühne am Lehniner Platz. Ostermaier je zde uměleckým šéfem a režisérem, Mayenburg residenčním dramatikem, dramaturgem a překladatelem.

Foto: Katharina Birus