Kurz kritického psaní

16.04.2018

Ema Šlechtová: Klipová detektivka bez informace či lásky

Režisérka Petra Tejnorová narušuje inscenací Láska a informace divadelní konvence pomocí filmařského „know-how“. Vzniklá kinematografická laboratoř pobízí diváka, aby si pomyslné puzzle začal skládat sám. Zábavná hra, ovšem jen do té doby, než divák zjistí, že pár dílků chybí.

Autor: Ema Šlechtová
 
16.04.2018

Ema Šlechtová: Maryša v pěti bodech

Proč zvukové studio? Scénograf Marek Cpin podtrhuje inscenační záměr propojit Mrštíkovic text s hudební kulturou minulého století. Lesklé parkety, dřevem obložené stěny, tvořené vyklápěcími čtverci metr na metr, židle, notové stojany a naprosto nahodile umístěné hudební nástroje. Zároveň svěšené nahrávací studio v podobě kostky (druhá polovina představení) působící trochu jako z nouze ctnost, snaha vytvořit malý prostor uvnitř zlaté kapličky. Mikulášek si tak přenesl malou scénu Divadla Na zábradlí do ND. To se však dalo interpretovat jako omezený životní prostor Maryši po svatbě s Vávrou. Tento efekt byl však využit už v první polovině, kdy postavy přisouvající židle směrem k forbíně s Maryšou, znázorňovaly nátlak okolí a nemožnost uniknout. Dvakrát ten samý efekt sice podtrhl podstatu, ale stal se možná až příliš prvoplánovým. Maryša v nesvobodné situaci znázorněná Maryšou v omezeném prostoru.

Autor: Ema Šlechtová
 
16.04.2018

Ema Šlechtová: Tři sestry, alkohol a Pavelka

Každá rodina má svého kostlivce ve skříni. V Noční sezóně o ně rozhodně není nouze, možná jsou i v početní převaze. Daniel Špinar pracuje s nadlehčeným, přesto úderným vtipem předlohy (současná britská hra Rebeccy Lenkiewiczové), ovšem ačkoliv se zároveň snaží ukázat postavy v lidském rozměru, ztrácí půdu (Stavovského divadla) pod nohama.

Autor: Ema Šlechtová
 
Stránka 4 z 4