Kurz kritického psaní

16.04.2018

Dana Kloudová: Tři sestry, ale nikoliv ty Čechovovy

Činohra Národního divadla začátkem listopadu 2017 obohatila svůj repertoár zahraničních her současných evropských dramatiků o inscenaci Noční sezóna od Rebeccy Lenkiewiczové pod režijní taktovkou Daniela Špinara. Zatímco hra Petera Morgana Audience u královny (další z britských her na jevišti Národního divadla) je zaměřena na nejvyšší společenské vrstvy anglického obyvatelstva, autorka tohoto dramatu se zaměřila na druhý protipól společnosti, obyčejnou rodinu na irském venkově.

Autor: Dana Kloudová
 
16.04.2018

Magdalena Malinová: Od keho je káva? Od Mikuláška

Maryša je nejspíše jedinou českou hrou, při jejímž sledování diváci nedočkavě čekají na vyřčení slavné repliky, stejně jako například při Hamletovi. Maryšu bratří Mrštíků můžeme bezesporu zařadit k tomu nejzásadnějšímu a nejhranějšímu, co vesnický realismus, jako literárně-dramatický směr druhé poloviny devatenáctého století, může nabídnout. Spolu s Gabrielou Preissovou a jejími emancipovanými hrdinkami, a Ladislavem Stroupežnickým, který Našimi furianty obhájil realistické tendence na českých jevištích, prezentují bratři Mrštíkové tvrdou realitu venkovského života a bourají tak měšťanské smetánce předsudky o idylickém lidovém soužití.

Autor: Magdalena Malinová
 
16.04.2018

Sarah Slavíčková: Pochopit, či nepochopit? Stát se, či nestát se detektivem? To je otázka.

Režisérka Petra Tejnorová ve své inscenaci Láska a informace opět pracuje s propojením divadla a filmu. Tentokrát zvolila detektivní žánr, v němž se má sám divák stát detektivem a poskládat finální obraz. Jak moc se jí to podařilo? Kdo dokázal vyluštit hádanku a složit skládačku sám? A kdo zůstal ztracený a neuspokojený?

Autor: Sarah Slavíčková
 
16.04.2018

Sarah Slavíčková: „Maryšó, do Národního!“

Přes sto let stará hra bratrů Mrštíků – tradice, nebo již neaktuální téma? Maryša se opět vrací na scénu Národního divadla, nyní v režii kmenového režiséra Divadla Na zábradlí Jana Mikuláška.

Autor: Sarah Slavíčková
 
16.04.2018

Tereza Stejskalová: Ztracená Maryša v ND neví, do které doby patří

Již po třinácté od roku 1894 se Národní divadlo rozhodlo uvést českou klasiku, Maryšu bratří Mrštíků. Tohoto úkolu se ujal hostující režisér Jan Mikulášek. Společně s dramaturgy Janem Tošovským a Martou Ljubkovou se rozhodli zachovat původní text, tedy i s jeho nářečím, ale zároveň ho seškrtali a díky tomu si mohli dovolit uvést Maryšu bez přestávky. Mikuláškova Maryša zůstává textem klasická, ale ostatní složky z ní dělají Maryšu moderní. Je tak ovšem velmi těžké nechat se inscenací pohltit, jelikož si divák není jistý, v jaké době se vlastně nachází.

Autor: Tereza Stejskalová