16.04.2018

Ema Šlechtová: Klipová detektivka bez informace či lásky

Režisérka Petra Tejnorová narušuje inscenací Láska a informace divadelní konvence pomocí filmařského „know-how“. Vzniklá kinematografická laboratoř pobízí diváka, aby si pomyslné puzzle začal skládat sám. Zábavná hra, ovšem jen do té doby, než divák zjistí, že pár dílků chybí.

Střepovitě vystavěné scény rozehrávají detektivní příběh pomocí náhodně nalezených videozáznamů, světlem „zazoomovaných“ bloků a textových útržků. Střih. Loď. Opravdová a modrobílá. Jedna scéna se stává obrazem snímaným jakoby několika kamerami. Co se děje před lodí, za lodí, na lodi? Připomíná to snímek zachycený panoramatickým záběrem chytrého telefonu, ve kterém jsme schopni dosáhnout širšího zorného pole. Určitá nahodilost veškerého dění funguje snad jako experimentální videoinstalace běžně se objevující v galeriích současného umění. Obdivujeme, ale příliš nerozumíme. Rozhodně neobvyklý způsob propojení filmové techniky a toho, co umožňuje prostor kukátkového divadla. Černo. Podlaha jeviště vypadá jako basketbalové hřiště vymezené žlutými pruhy. Stejně tak evokuje místo, kde došlo k trestnému činu. Rozčlenění na sektory se ale stává i půdorysem pomyslného domu. Před dveřmi necháte krokodýla a v umyvadle minci. Snad se neztratí. Světlo. Petr Vančura příjemně rozbíjí stálý ensemble ND. Pro mě rozhodně nejatraktivnější herecký zásah. Malý chlapec, naivní fanoušek či stalker. Všechny polohy zvládá s nadhledem, který mi u ostatních chybí. Záblesk. Světelně-mozaikový nápis L&I se na konci rozžhavuje na plné obrátky. Zavírám oči, ale vypálených znaků se divák na pár vteřin nezbaví. Au. Přepínám kanál. Rozhodně neobvyklé zpracování na Nové scéně mělo potenciál vytvořit inscenaci, která svou dynamikou a střihovostí zboří konvence klasické činohry. Jenže k pochopení výstavby stačilo pár desítek minut. Dvě hodiny byla až příliš vysoko nastavená laťka pro podobný koncept. Škoda. Nakonec bych vyčetla i neschopnost se rozhodnout, zda ponechat vše v náznacích, nebo začít překotně doslovovat. Ani Láska, ani informace se nerozhodly a zůstaly balancovat na hranici, která nezanechala ani nezodpovězené otázky, ani jasné odpovědi.


Caryl Churchillová: Láska a informace

Režie: Petra Tejnorová
Dramaturgie: Jan Tošovský
Scéna a kostýmy: Antonín Šilar
Hudba: Jan Konvalinka
Světelný design: Martin Špetlík

Psáno z derniéry 14. února 2018 na Nové scéně ND v Praze

Autor: Ema Šlechtová