Kurz kritického psaní

13.11.2018

Magdalena Malinová: „Crazy“ Shakespeare pro teenagery

Činohra Národního divadla se rozhodla k 400. výročí úmrtí nejslavnějšího dramatika, jenž se stal téměř synonymem podstaty divadla – Williama Shakespeara –, uvést jeho nejpopulárnější komedii Sen noci svatojánské v přeneseném názvu Sen čarovné noci. Daniel Špinar není v režírování Shakespeara nováčkem: osobitým způsobem inscenoval už Hamleta ve Švandově divadle anebo Othella, kterého připravil ve Stavovském divadle již jako umělecký šéf Činohry ND.

Autor: Magdalena Malinová
 
13.11.2018

Dana Kloudová: Faust pro dnešní dobu

Mnohými přívlastky oplývá Goethův Faust: nehratelný (rozhodně ne na divadle!), příliš náročný a komplikovaný. Někoho by možná napadlo i: pro dnešní dobu zastaralý. Všechny tyto předsudky ale bourá nejnovější inscenace Fausta v Národním divadle od režiséra Jana Friče. Kdo zná tohoto nonkonformního tvůrce, jistě tuší, že to nebude jen obyčejná uspávající nudná jízda v klasicistních kostýmech.

Autor: Dana Kloudová
 
13.11.2018

Dana Kloudová: Obraz utopie současného světa

Současná hra o krásném bílém domečku, poklidné barbecue, rozšafných společenských konverzacích, prostě idylce, mohlo by se zdát. Ovšem velmi brzy se ukáže, že ten krásný, pohodový svět je jen bublinou, která za chvíli splaskne a nic hezkého po ní nezbyde. Hledání utopické idey bezstarostného, spravedlivého a šťastného současného světa přináší nejnovější inscenace Jiřího Adámka na Nové scéně Národního divadla nazvaná Nová Atlantida.

Autor: Dana Kloudová
 
13.11.2018

Dana Kloudová: Cirkus v divadle

Snový příběh o popletených milencích z Atén zaobalený do závoje nespočtu humorných, leckdy až groteskních situací, akcí i odkazů se téměř po dvaceti letech opět objevil na repertoáru Činohry Národního divadla, která tím obohatila, řekněme trochu nadneseně, povinnou klasickou dramaturgickou část na svých divadelních prknech. A přece se tentokrát nejedná o tradiční provedení komedie nejvěhlasnějšího britského dramatika. Řeč je o Shakespearově Snu čarovné noci.

Autor: Dana Kloudová
 
16.04.2018

Dana Hlaváčová: L&I

Britská dramatička Caryl Churchillová ve svém díle pracuje s nezávazností v pojetí času, prostoru a dějství, čímž režii nabízí možnost, aby si s jednoznačností děje „hlavu nelámala“. Jedna z jejích nejnovějších her z roku 2012, Láska a informace, zrcadlí dnešní mezilidské vztahy. Chvílemi s velikou přesvědčivostí odráží i to, co se mohlo odehrát předešlý večer ve vaší kuchyni – jste připraveni? Pokud ano, ještě se ubezpečte o své odpočatosti a celkovém psychickém rozpoložení. Dostavit se na tuto hru unaven zvyšuje pravděpodobnost, že vás přívaly zdánlivě nesouvisejícího textu plného banalit ukolébají ke spánku (delší proluky ticha to také příliš nezachrání). Hra totiž svým zpracováním vyžaduje po divákovi, aby byl schopen vnímat plynutí i nesouvisejících pocitů, takže určité nároky bezpochyby klade.

Autor: Dana Hlaváčová
 
Stránka 1 z 4